Träning som gör skillnad när det verkligen gäller
Vår hustränare Hamberg har tänkt till i samband med vårens medlemskurs i Kransen. Här är några tänkvärda tankar kring träning för oss alla - håll till godo, Bob!
I många bouleklubbar träffas spelare en eller flera gånger i veckan för att spela matcher tillsammans. Lag lottas, matcher spelas och efter ett par timmar går alla hem. Det är socialt, trevligt och en viktig del av föreningslivet.
Men det finns en skillnad mellan att spela matcher och att träna.
I en match använder vi de färdigheter vi redan har. I träningen utvecklar vi de färdigheter vi ännu inte har.
Det är därför vår organiserade träning har blivit en så viktig del av klubbens verksamhet.
När vi tränar handlar det naturligtvis om teknik. Vi arbetar med grepp, balans, ställning i ringen, läggning och skytte. Vi tränar på olika avstånd, vi utmanar vår komfortzon och vi lär oss att växla mellan olika roller på banan.
Men träningen handlar om mycket mer än själva övningarna.
Den handlar om att bygga trygghet.
Den handlar om att skapa självförtroende.
Den handlar om att våga prova, våga misslyckas och våga utvecklas.
Det finns inget krav på att vara perfekt. Det finns inget enda rätt sätt att hålla klotet eller stå i ringen. Grunderna är viktiga, men därefter måste varje spelare hitta sin egen känsla och sitt eget spel.
Det absolut viktigaste är att man kommer till träningen.
Varje träningspass bygger vidare på det föregående. När vi tränar regelbundet utvecklar vi inte bara vår teknik. Vi utvecklar också vårt sätt att tänka boule.
Vi lär känna varandra.
Vi lär oss av varandra.
Vi utmanar varandra.
Vi bygger en gemensam kultur där utveckling och spelglädje står i centrum.
Ju oftare man tränar, desto tydligare märker man sitt behov av träning. Det blir inte något man måste göra. Det blir något man vill göra.
Som tränare finns det få saker som känns större än att se träningen ge resultat i en viktig matchsituation.
Inte nödvändigtvis genom en seger.
Utan genom att en spelare vågar använda det som har tränats.
När en spelare står i en avgörande situation i seriespelet och känner:
“Det här har jag gjort förut.”
“Det här känner jag igen.”
“Det här klarar jag.”
Då har träningen gjort skillnad.
Då ser man att alla övningar, alla repetitioner, alla samtal om fokus, balans och självförtroende har haft betydelse.
Vårt viktigaste mål är inte att deltagarna ska lämna träningen och känna att de måste prestera mer.
Vi vill att de ska gå hem och tänka:
“Det här var roligt.”
“Jag lärde mig något nytt.”
“Jag vill komma tillbaka nästa vecka."
“Jag vill prova de här övningarna själv.”
Om den känslan finns kvar efter träningen har vi lyckats.
För det är där utvecklingen börjar.
I lusten att fortsätta lära sig.
I känslan av gemenskap.
Och i glädjen att tillsammans bli bättre boulespelare.
/ vänligen mats hamberg
Vad vill DU lära dig i år? Hur vill du att träningen skall vara upplagd i BOB?
Vad tänker du kring Mats tankar om träning?
Hör av dig till epost@billochboule.se så kan vi bli ÄNNU bättre!